Trgovina
Prema ekonomskim pokazateljima, danas organska proizvodnja postaje sve značajnija. Trgovina organskim proizvodima je u posledenje četiri godine porasla je sa 23 na 40 milijardi dolara. Cene organskih proizvoda su i dalje visoke uprkos povećanoj prodaji i u proseku su više od 15% do 30% u poređenju sa proizvodima dobijenim konvencionalnim metodama proizvodnje.
Iako se većina organskih proizvoda iz Srbije usmerena ka izvozu na tržište EU i SAD, na domaćem tržištu postoji veliki razvojni potencijal. Informisanje i edukacija potršača o organskim proizvodima , neophodni su preduslovi za podsticanje tražnje.
U ovom poglavlju naći ćete korisne informacije, kontakte i linkove vezane za tržište i marketing organskih proizvoda. Želimo Vam uspešno poslovanje
Opšte informacije o organskim tržištima
U celom svetu ne postoje zvanične statistike o tržištima organskih proizvoda. Svi objavljeni izveštaji o tržištu zasnovani su na intervjuima sa tržišnim partnerima organske proizvodnje. Glavna tržišta su Evropa, SAD i Japan. U Evropi, Nemačka ima najveće tržište sa najdužom tradicijom. Strukture tržišta veoma se razlikuju na tri glavna ciljna tržišta.
U godišnjaku organske proizvodnje "Svet organske poljoprivrede – statistika i trendovi" ("The World of Organic Agriculture - Statistics and Emerging Trends") možete naći izveštaje zemalja sa informacijama o proizvodnji i trgovini. Objavljuje ga Nemačka fondacija za ekologiju i poljoprivredu, zajedno sa IFOAM i FIBL. Možete ga poručiti ili preuzeti na: http://shop.ifoam.org/bookstore/.
Drugi važan izvor informacija za sve nivoe trgovine je onlajn magazin “organic-market.info”. Možete naći informacije o organskim tržištima na nekoliko jezika o svim kontinentnima, uključujući i tržišne izveštaje. Preporučuje se da se prijavite za besplatni newsletter.
Još jedno preduzeće koje radi u ovoj oblasti je Organic Monitor. Oni su istraživačko i konsultantsko preduzeće sa fokusom na globalnoj organskoj i srodnoj proizvodnoj industriji. Njihove usluge obuhvataju publikacije usluga istaživanja, prilagođeno istraživanje, poslovne konsultacije, seminare i radionice.
Međunarodni trgovački centar (International Trade Center) u Ženevi postavio je veb-portal “Organic Link”. Organic Link je veb-portal koji opslužuje zajednicu organskog poslovanja. Ovaj veb-sajt pomaže izvoznicima i uvoznicima organskih proizvoda da se nađu preko baza podataka sa lakim pristupom i poslovnih kontakata.Takođe sadrži korisne informacije o organskim proizvodima i tržištima.
Ako ste zainteresovani za tržište SAD-a za organske proizvode možete posetiti veb-sajt USDA i na njemu preuzeti sledeću publikaciju: “Recent Growth Patterns in the U.S. Organic Foods Market” by Carolyn Dimitri and Catherine Greene. Ova publikacija Vas informiše o organskom sektoru u SAD-u, po kategoriji tržišta i daje Vam opis marketinških kanala glavnih organskih grupa proizvoda.
Nema puno dostupnih informacija o organskom tržištu u Japanu. Ako ste zainteresovani za to tržište, preporučuje se da posetite sajam Biofach – Japan.
Sajmovi
Sajmovi su najvažniji instrument za nalaženje klijenata putem direktnih ličnih kontakata. Oni takođe predstavljaju dobru priliku da se nešto nauči o tržištima i konkurenciji.
Najvažniji trgovinski sajam za organske proizvode je: BIOFACH, sa sedištem u Nirnbergu, Nemačka. Biofach sada organizuje sajmove na svim važnim tržištima, kao što je Japan, Indija, Kina i Brazil. Na veb-stranici Biofaha možete naći kalendar Biofahovih sajmova u celom svetu.
Na veb-stranici Biofaha možete naći i potencijalne uvoznike za svoje proizvode.
Sledeći sajmovi mogu da Vas povežu sa tržištem SAD-a:
Natural Products Expo East u Bostonu, SAD
Natural Products Expo West u Anahajmu, Kalifornija
All Things Organic – Conference and Trade Show u Čikagu
Kalendar međunarodnih manifestacija i sajmova objavljen je na veb-stranici Greentrade.net.
Nekoliko veb-sajtova nudi usluge uspostavljanja kontakta između organskih proizvođača i prerađivača. Na određenim platformama možete objaviti i svoju ponudu:
Greentrade.Net (France)
Green Trade Net (Germany)
Organic Link (International Trade Center in Geneva)
Trgovinski agenti:
Artebio – Agency for Organic Food in Germany
Podrška mladima kroz razvoj Centra za učenje
"Smatramo da ovako koncipiran Centar može u velikoj meri da doprinese unapređenju znanja proizvođača koji planiraju da se uključe u organsku proizvodnju..." Republika Srbija, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Pomoćnik ministra Nenda Katanic
"Od samog početka GIZ/ACCES programa smo prepoznali Centar za organsku proizvodnju iz Selenče kao veoma važnog i posvećenog partnera u zajedničkim naporima da se podrži razvoja organskog sektora u Srbiji." GIZ/ACCES Projekt Manadžer - Emilija Stefanović
"Mi smo spremni da podržimo svaku inicijativu i projekte Centra iz Selenče, kao i da pružimo pomoć i uzmemo aktivno učešće u imaplementaciji." Autonomna pokrajina Vojvodina, Sekreterijat za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova. Pokrajinski sekretar Miroslav Vasin